مونته سوری

اثربخشی روش های مونته سوری در آموزش ابتدایی

اثربخشی روش های مونته سوری در آموزش ابتدایی

روش های مونته سوری با تاکید بر تجربیات ، تمیرنات انگیزه ، همکاری ، تفاوت های فردی و توسعه مهارت های علمی ، به دانش آموزان کمک میکنند تا به طور جذاب و موثر به یادگیری بپردازند و مهارت ها و دانش های خود را تقویت کنند . روش های مونته سوری یکی از روش های آموزشی موثر است که با تاکید بر تجربیات ، تمرینات ، انگیزه ، همکاری ، تفاوت های فردی و توسعه مهارت های عملی ، به دانش آموزان کمک می کند تا به طور جذاب و موثر به یادگیری بپردازند و مهارت ها و دانش خود را تقویت کنند . یکی از ویژگی های مهم روش مونته سوری ، تاکید بر تجربیات است . این روش به دانش آموزان فرصت میدهد تا ازت طریق تجربه و انجام فعالیت های عملی مفاهیم عملی ، مفاهیم را بهتر درک کنند . به این ترتیب ، دانش آموزان با استفاده از تجربیات خود میتوانند مهارت های خود را تقویت کرده و دانش خود را گسترش دهد. همچنین ، تمرینات نقش مهمی در روش مونته سوری دارند با انجام تمرینات متنوع و تکراری ، دانش آموزان میتوانند مهارت های خود را بهبود بخشیده و به یادگیری عمیق تری دست پیدا کنند .
این تمرینات باعث تثبیت مفاهیم و اطلاعات در ذهن دانش آموزان می شوند و باعث افزایش توانایی آنها در حل مسائل و مواجهه با چالش های جدید می شود.

پکیج آﻣﻮزﺷﻲ در آکادمی مونته سوری اینجا ببینید

برنامه آموزشی مونته سوری در 5 بخش طراحی شده است
مهارت های زندگی روزمره
مهارت های حسی
مهارت های محاسبه کردن
مهارت های فرهنگ
مهارت های زبان

که کلیه این مهارت ها با استفاده از وسایل کمک آموزشی مختص شیوه مونته سوری انجام میشود.
این آموزش برگرفته از روش مونته سوری میباشد.

مهارت های زندگی :

سلام و خداحافظی کردن روزانه ، مراقبت از محیط اطراف ، تشکر و درخواست کردن ، روش قرار دادن صندلی ، روش شستن دست ها ، نحوه بستن دکمه معمولی و کمه فشاری ، نحوه پوشیدن لباس ، نحوه باز و بستن زیپ ، نحوه گره زدن بند کفش

مهارت های حسی :

حس بینایی ( قالب های استوانه ای ) ، برج رنگی ( مکعب صورتی ) ، پله های رنگی (پله های قهوه ای ) ، میله های رنگی رنگی استوانه های بدون دسته ، آموزش اسامی ، تشخیص رنگ ها .

مهارت های محاسبه کردن :

مفهوم اعداد 0 تا 3 میله اعداد و مهره ها ، مفهوم پهن و نازک ، مفهوم چاق و لاغر شکل گردی ، مفهوم اعداد 4 تا 7 با میله اعداد و مهره ها ، مفهوم دور و نزدیک ، مفهوم عقب و جلو ، شکل سه گوش ، مفهوم اعداد 8 تا 10 با میله اعداد و مهره ها ، مفهوم سبک و سنگین ، مفهوم کمتر و بیشتر ، شکل چهار گوش ، اعداد 1 تا 10 با میله اعداد با کارت های عدد ( ترکیف و جداسازی ) ، مفهوم عقب و جلو ، مفهوم بالا و پایین ، مفهوم زیر و رو ، مفهوم کنار ، مفهوم داخل و خارج ، مفهوم بلند و کوتاه ، مفعوم بلند تر و کوتاه تر .

مهارت های زبان و فرهنگ :

تکمیل نقاشی نیمه تمام ، آشنایی با سرود ملی ، مهارت ترسیم (وصل نقطه ها ) مهارت ترسیم اشکال هندسی با شابلون ، پازل نقشه ایران ، شناخت حیوانات ، تقویم روزانه ، آشنایی با میوه ها ، پازل نقشه ، ارزش و اهمیت خورشید ، فصل ها ، پازل نقشه قاره ای .

مهارت های زندگی :

روش تراشیدن مداد ، آب دادن به گیاه ، نحوه کادو پیچی ، روش تقسیم بندی زبانه ها ، تمرین ریختن مایعات ، نحوه آویختن لباس ، نحوه جفت کردن دمپایی و کفش ، استفاده از پیچ گوشتی ، پیچ و مهره ، تمرین ریختن مایعات .

مهارت های حسی :

تشخیص بعد و رنگ ، بطری های بویایی ، حس چشایی (بطری های چشایی ) ، مکعب های دوتایی ، مکعب های سه تایی ، آشنایی با اشکال هندسی ، کارت های اشکال هندسی .

مهارت های زبان :

آشنایی با حروف الفبا (حروف سمباده ای) ، اشیای صدادار (سازهای مختلف مانند ساز های عرف ) ، آمادگی برای نوشتن روی تخته سیاه یا وایت برد .

به عقیده مونته سوری اگر محیط مناسب و مقتضی برای کودک تامین شود ، رفتار اجتماعی اش رشد می کند ، درک او از مسائل افزایش می یابد و در پیچ و خم زندگی موفق میشود . اگر کودک در محیطی باشد که این محیط ، واقعا به خود وی تعلق داشته باشد و زمینه ابزار واکنش های فعالانه را در او ایجاد کند ، در نتیجه ، او خود در راستای تعالی خویش گام برخواهد داشت . کودکی که از طریق فعالیت های خود ، آزادی لازم را کسب کرده است ، در راستای عمیق ترین نیاز های مربوط به خلاقیت ، رشد می کند و نیز در فراگرد یادگیری، پیشرفت قابل ملاحضه ای به دست خواهد آورد .
در صورتی که کودک احساس کند سطح فعالیت او با نیاز های درونی اش در سازگاری و توافق است بالطبع قادر به آشکار ساختن خویشتن خویش خواهد شد و این ویژگی انقدر در او گسترش می یابد که حتی از مقتضیات رشدش هم فراتر می رود . در نتیجه ، کودک در جستجوی کسب سازگاری ، هماهنگی و توافق با موجودات انسانی همنوع و هم سطح خود بر می آید و در این کار موفق می شود . به طور کلی مدرسه باید از برنامه های قالبی کاملا پیش بینی شده بپرهیزد . برنامه ای موجوب رشد و خلاقیت و شکوفایی استعداد های دانش آموزان خواهد شد که به تناسب استعداد دانش آموزان و نوآموزان تغییر پذیر و پویا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *